onsdag 26 maj 2010

Jag skolkade frân dagen stora krigsövning...

... för jag är magsjuk och bara tanken pâ att gâ ner sju trappor plus tvâ för att sätta mig i skyddsrummet gjorde mig matt.
Jag behöver inte träna, vet var det ligger, vet ocksâ att det inte finns en chans att hinna ner pâ trettio sekunder med tre barn. Sâ jag drog täcket över huvudet istället och lyssnade pâ det där läskiga sirenljudet och undrade hur min trâring kände sig. De övar pâ dagis ocksâ. Väldigt pedagogiskt sâklart. De hâller varandra i handen och sjunger en sâng när de travar ner för att lätta upp stämmningen. Det är inte ens säkert att hon nämner det idag när jag hämtar henne, det hör ju till hennes vardag. Sirener tjuter ofta här, som övning eller till minne av en händelse. Tack o lov har vi aldrig hört dem i krigstider, vi bor ganska bra till missilmässigt.
Jag funderar pâ varför jag fâr magsjuka sâ ofta. Ingen annan i familjen drabbas sâ det kan ju inte vara magförgiftning eftersom vi äter samma saker. Kanske är det en slags allergi. Jag lagade kinesiskt igâr- det känns som om jag gjorde det sist jag blev sjuk ocksâ. Undrar vad det är i de där sâserna man köper...

10 kommentarer:

Karin sa...

Stackare, krya på dig! Vi tog det rätt lugnt här med, Ella är hemma från dagis pga dålig mage och hade precis somnat på soffan så jag tyckte att det kändes lite onödigt att öva med henne. Jag vet inte ens var skyddsrummet finns här i närheten så jag skulle nog sätta mig i hallen om det var på riktigt, inga fönster där...

Jojo sa...

Inte lyfte jag ens på ett ögonbryn heller. Vet också var skyddsrummet finns, men har aldrig sett insidan på det.

De där såserna, ja du U, de innehåller en massa räliga tillsatser som jag gissar att man är mer eller mindre känslig mot. Just Asiatiska såser brukar vara bombade med bla MSG, men jag tror i och för sig inte att de vanligtvis orsakar sådär akuta besvär, även om det tydligen finns något som kallas "Chinese restaurant syndrome". MSG's effekter är annars mer lömska och orsakar problem i ett längre perspektiv.

Jag är inte alls fanatisk och äter visst sådant ibland, men går definitivt mot mer och mer naturlig kost. Hemmagjorda såser är faktiskt godare. Eftersom MSG är en smakförstärkare gör den att "vanlig" mat smakar fattigt, men det är bara en vanesak. Man kan säga att MSG skapar ett beroende. Idag tycker jag att MSG-proppad mat är alldeles för kraftig i smaken och jag föredrar naturliga smaker...

Krya på dig! Kram

Pellelilla sa...

Hejsan!

Använde du sesamolja? Det kan man må väldigt illa av...

Helly på vift sa...

Det låter otäckt att bo i Israel. Tycker det är jätteintressant att läsa om hur du har det, men ibland undrar jag vad det är som får dig och din familj att stanna kvar..?

Hoppas du inte tar illa upp av min fråga.

Kram från ett soligt Sicilien.

annai sa...

Hoppas du snabbt kryar på dig. Du har inte en släng av magkatarr? Jag har också känsligare mage än resten av min familj, även om jag peppar peppar inte blir sjuk ofta så får jag alltid en värre dos än de andra.
Tror man ska passa sig för färdiga såser på burk, både vad gäller smak och innehåll... ;)
Kram gumman.

Svensk chekchouka sa...

pellelilla; precis- sesamolja. Bara tanken ger mig kväljningar. Den âker i sopen sâ fort jag kommer pâ benen.

Helly; inte alls, jag tar inte alls illa upp och jag är medveten om att mânga ställer sig frâgan. Svaret är lângt, jag ska försôka fatta mig kort.
Även om vi lever under hot frân nâgra av vâra grannländer är livet här underbart. Människorna har en sâdan sund syn pâ livet. Man njuter av det goda pâ ett sätt jag aldrig sett nâgon annanstans. Vi älskar Israel som land, här känner vi att vi passar in. Det är inte alltid enkelt att leva vid sidan av, att ständigt fÖrklarar varfÖr vi inte firar samma hÖgtider som "alla andra" eller äter som "alla andra". Här lever vi med strömmen, barnen behöver inte ljuga om varfÖr de inte äter griskött av rädsla fÖr att nâgon kommer pâ sanningen. Antisemitismen i Frankrike har ökat enormt de senaste âren och min stora pojke har bla hört hur ungdomar vrâlat "smutsiga judar" efter oss. Det kan lâta banalt, men även om det är en minoritet gÖr det ont. Rädslan och insikten att barnens uppväxt skulle bli tuff, blandat med vâr kärlek till Israel gjorde att vi valde att bryta upp.
Sedan hoppas ju vi som alla andra att det kommer att bli fred. Ibland behövs det sâ lite för att allt ska ändras...
Jag vet inte om du fÖrstâr bättre nu, jag kan tänka mig att fÖr en utomstâende skulle krig och terror situationen ta övertaget och inget skulle kunna mäta sig över det. Barnen kom precis hem frân skolan. Ingen av dem nämde att de haft krigsövning, däremot undrade de om jag kunde skjutsa dem till tennislektionen. Även de lär sig att sära pâ saker, ôvningen är Över, nu leker de igen... kram

Katarina i Holon sa...

Barnen kom precis från skolan och jag frågade om de hade gått ner i skyddsrummet idag. Nä, sa de, vi hade prov då...

Själv blev jag inlåst på våran j-a bank!! Först blev alla kunder tvingade ner i skyddsrummet och sen av något säkerhetsskäl vägrade vakten att öppna dörren på en halvtimme. Sketakul..

Helly på vift sa...

Tack för din förklaring. De säger ju att oroligheter som krig får ut både det värsta och det bästa av oss männsikor och jag hoppas oxå att det blir fred snart...

Min L säger alltid att han inte vill flytta härifrån som alla andra bra människor gör för då är det ju bara de dumma kvar och då blir det ju aldrig bättre....

Massor med kramar.

Unknown sa...

Jag kan skicka smecta om du vill;)

Svensk chekchouka sa...

Karin; jag sâg det, vi bÖrjar bli riktiga locals nu...

Jojo; Jusst nu känns det som jag aldrog kommer använda en konstgjord sâs i hela mitt liv, fÖrutom ketchup dâ...Jag är nog som du, äter ganska naturligt utan att falla in i det extrema. Jag mâr bättre idag, sâ himla skönt!

Annai; det är mycket möjligt, just magsjuka brukar ju smitta hela familjen. även om jag är hysterisk med klorinflaskan när jag är sjuk är det mysko att ingen annan blir det... Jag ska som sagt lâta bli de där s^serna i fortsättningen, de är redan slängda.

Helly; klokt skrivet!

Dossis, smecta... spyr man inte innan sâ gÖr lman det när man tagit det. Jag har faktiskt smecta här, men du har rätt, nÄsta frankrike besök fâr ta med lite till!! Tack Ändâ.