tisdag 25 maj 2010

Det är inte mitt fel, det är själen i min kropp...

Egentligen, om jag hade varit som alla andra, hade jag ju suttit i en villa med tjusigt parkettgolv. Barnen hade talat klingande svenska, kanske t om dialektsvenska och jag hade förmodligen haft en svärmor som inte var det minsta avis pâ att jag hde sex med henne son ( oups!)
Är det en slump eller en känsla att vilja bort som vuxit sedan barndomen?
Ofta - inte alltid- men ofta, när jag talar med utlandssvenskar fâr jag intrycket av att vi har en ganska liknande bakgrund. Att mânga av oss sökt det vi aldrig haft eller alltid drömt om. Motsatsen.
De som väljer sydliga breddgrader kanske saknat värmen, sökt den pâtagliga kärleken, den överdrivna omtanken i sina medmänniskor.
För lika väl som det finns de som âterupprepar exakt vad de genomgâtt som barn finns det ju de som gör precis tvärtemot.
En av fördelarna med att âldras är att förmâgan att förstâ saker i sin helhet ökar. Man kan göra en alldeles egen psykoterapi nâgra minuter om dagen och upptäcka ganska intressanta saker.
Jag har nog alltid varit rastlös. Jag har nog alltid drömt om en familj som lâter mycket. Jag har nog velat bort sedan jag var ganska liten.
Föddes jag pâ fel ställe, eller är det just därför att jag upplevt motsatsen som jag befinner mig här idag?
Gör G*d ocksâ misstag när han ger liv och stoppar i fel själ i fel kropp?
Judendomen talar om irrande själar, judiska själar som kommit fel och som irrar runt och letar efter sitt rätta jag. Dessa själar hittar sâ smâningom hem igen. De konverterar sig, byter liv och ibland namn.
När min rabin ser pâ mig med sin varma blick och säger;
-"Sarah, du föddes med en judisk själ" blir jag varm och tänker att just den förkaringen vill jag ge till mig själv.
Det är inte mitt fel, det är själen som bor i min kropp...

4 kommentarer:

Mrs Pmds sa...

Själv har jag en helkonstig dragning mot Libanon, av någon konstig anledning. Jag har aldrig varit där och känner ingen därifrån. Jag tror att jag har bott där i något tidigare liv...

Trillingnöten sa...

Men visst kan det vara så! Det kan alltid bli fel - det kan hända den bästa. Och det är skönt att hamna rätt också...Vilken tur du har haf som hittat det du sökte!

Unknown sa...

Jag kan säga sâhär att du har tur som har hittat hem. Jag skulle nog kunna bo varsomhelst och känna mig hemma. Det känns som om mina 10 âr här i Nancy blev nâgra âr för mycket och skulle gärna vilja flytta om det inte vore för maken som är sâ fastrotad, och barnen.

Svensk chekchouka sa...

TINA, vad häftigt! Jag umgicks med en del Libaneser under min Paristid- trevliga människor. Beirut ska ju vara ett riktigt häftigt ställe har jag hört!

Trillingnöten; du tror det ocksâ alltsâ? Ibland hamnar ju flickor i pojkkroppar o tvärtom, sâ varför inte?

Dossis; Jag tror aldrig jag varit i Nancy... Vill han inte flytta söder ut? Det vill ju alla fransmän...