torsdag 24 juni 2010

Jag gillar mitt kvarter...

Innan vi installerade oss här besökte vi Haïfa, Ashdod, Kfar Yona, Hadera och nâgra andra ställen. Det är ju väldigt viktigt att trivas där man bor och vi förstod pâ ett tidigt stadie att valet av stad var av högsta prioritet.
Vi träffade nog mitt i prick kan man säga.
Vi lever i ett väldigt internationellt kvarter av Netanya. De flesta är i vâr âlder, med ungar i vâra ungars âlder- drömmen för alla barnfamliljer!
Jag gillar känslan av att bo i en by, där alla känner alla och samtidigt vara sâ nära Tel Aviv.
Idag testade jag suchi resturangen för första gângen.
Jag och mellansonen älskar suchi. Jag beställde per telefon och lämnade ungarna i lägenheten när jag pallrade mig ner för att hämta upp min takeaway. A question of fem minuter- max.
Men sâ lätt kom jag inte undan.
Resturangägaren och jag har gemensamma bekanta och han kände sig uppenbarligen väldigt glad över min första beställning pâ hans resturang.
Medan japanen ( en äkta ) skar suchi placerade ägaren mig pâ en stol precis utanför köket och ropade in suchi för provsmakning. Ett kallt glas yarden vin trollades fram och sedan var diskussionen om lax igâng. Jag kom iväg en halvtimme senare, mätt av all provsmakning och med hela min beställning i papperskassar.
När jag gick förbi Pizzerian kom ägaren ut och hälsade och servitrisen pâ kaféet undrade om jag skulle komma och ta en kaffe imorgon med mina väninnor.
Precis sâ vill jag att det ska vara.
Mysfaktorn är pâ topp!!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Vad underbar làsning. Vàrmen kàndes ànda hit.

Helly på vift sa...

Vad härligt! Så har jag det på Panarea och visst känner man sig välkommen då :-)

Glad midsommar!

Svensk chekchouka sa...

Johanna, gjorde den? Vad mysigt.

Helly, ja, det känns som att man är en del av nâgot... det samma!!