måndag 21 juni 2010

När hettan tar stryptag...

Jag lovar att inte tjata om hettan hela sommaren men idag är det sâ fruktansvärt varmt att det verkligen känns som att röra sig i en bastu.
Vid lunch när jag gick ut frân kontoret för att handla slog värmen emot mig som en vägg.
Vi har 37 i skuggan vilket inte är sâ imponerande, jag har upplevt 46 i Andalusien, men eftersom fuktigheten är hög och solen sâ otroligt mycket starkare än Europa blir det näst intill outhärdligt.
Man fâr röra sig lângsamt, jäms med husväggarna där det kanske finns en strimma skugga...

Det finns inte mânga ställen att ta vägen pâ. Stranden känns otänkbar. I helgen kom sjömaneterna, stora bjässar upp till 50 cm i diameter som bränner som satan...
Maneterna kommer och gâr under sommaren fram till det judiska datumet 9 Av, ( nâgon gâng i Agusti), dâ de försvinner helt.

Barnen pâ dagis har varit inne hela dagen vilket säger en del. Trots att hela lekplatsen bakom dagis är täckt av ett enormt skynke som fungerar som solskydd är det alldeles för varmt även i skuggan - Israeliska mâtt mätt.

Hettan tar stryptag om oss nâgon gâng i Juli och släpper sitt tag först i slutet av Augusti. Inte ens i vattnet hittar man svalka. Temperaturen i havet klättrar upp till över trettiograder! Bäst av allt är kvällar och nätter. Att sitta vid strandserveringen och smutta pâ ett glas iskallt Gamla vin, med târna i den ljumma sanden och kvällsbrisen mot kinden lângt in pâ smâtimmarna är underbart. Ungarna brukar somna i de jättesoffor som ställts ut här och var, det ser ganska kul ut eftersom vi är lângt ifrân ensamma att släpa med dem ut ligger det sovande barn lite här och var.

Glad sommar pâ er alla!

12 kommentarer:

Unknown sa...

Jag skulle nog dö av värmeslag; vid25° sâ mâr jag redan dâligt. Kör israelerna ng slags siesta som spanjorena tex? Sâ att man kan fâ vila pâ em dâ det är som varmast?

Karin sa...

Har maneterna någon extra koll på den judiska kalendern eftersom de vet att de ska försvinna på tisha b'av?? ;)

Svensk chekchouka sa...

Dosiss; Nej, man kör ingen siesta här. Israelerna är riktiga tuffingar och absolut inga soffliggare. Här kör man hârt- utan siesta och med tio semester dagar per âr... hemligheten? Humousse, mycket humousse...

Karin, jag har aldrig lyckats komma i kontakt med en manet och frâgat, men de försvinner ungefär dâ.

annai sa...

Åh så jobbigt. Jag tänkte på dig i dag när jag satte mig i den solvarma bilen där det var 31 grader. Torr värme. Rena svalkan för dig. Sköt om er i värmen!

Unknown sa...

Pà Sicilien fryser jag hàcken av mig. Vi har sol, men megastorm fràn norr. Hàllt pà sedan midnatt.

ExPIAtriate sa...

Sa glad att jag hittade hit och fascinerad av din blogg och din historia! Det ar intressant att fa hora den andra sidan ocksa, och nyttigt framforallt!
Har i sandladan har vi nu + 48 om dagarna och det ar plagsamt. Att ga ut i solen gor ont, vinden som blaser gor det inte latter, det blir mer som att befinna sig en varmluftsugn... Sola ar inte att tanka pa, man ar glad att man orkar ta sig fran bil till hus. Havet ar som ett gigantiskt badkar. Langtar hem till iskall insjo och duggregn!
Kram!

TinTin sa...

Urk - det varmaste vi hade i Eilat när jag bodde där var 53° - då är man inte så jäkla tuff... OCh gick inte barfota!

Thérèse sa...

Du kan få komma och ha weekend i Jämtland, vi har typ 10 grader på dan och en massa regn just nu, eller bäst skulle ju nästan vara att dela med sig av lite av er värme tyck ja :P det blir så fasligt kallt om tårna här då man envisas med sandaler bara för att det ska vara sommar.
Fast om ni ändå skulle överväga weekend i jämtland så glöm inte att ta med hummus, för annars överlever man knappt ändå :P

Svensk chekchouka sa...

exPIAtriate wife; Oj, 48 är mycket, varje grad är ju en plâga efter 35... Och tack för dina ord!!!!

Tintin; Barfota? Tom flipflipen smälter ju pâ saflaten om man stannar upp lite!!

Thérèse; Tio grader, det har vi ibland pâ vinterna här, det känns otroligt kallt. Efter ett tag i det beiga landet känns Jämtland otroligt lockande! Du kannske skulle öppna ett Jämtländskt humousse hak? ;)

Freedomtravel sa...

Jag klagar alltid när det är för varmt... och när det är för kallt... Hopplös man är ;) Men allvarligt, det där ÄR varmt. Och det är skillnad om man bor på ett All Inclusive Hotel och inte behöver göra nånting mer än att flämta i skuggan med en drink (då kan det ju vara ok) och om man har ett vardagsliv man ska försöka få att fungera i hettan...

Thérèse sa...

Ja precis, då jag var ner i februari-mars så var det ung. 16 grader några dagar och en massa regn. Då tänkte jag helt ärligt på svensk sommar, fast lite mer exotiskt då. Det är rätt häftigt då allt helt plötsligt blir så mycket grönare då regnet kommer :)
Ja ett jämtländkst hummus hak skulle väll vara något. Hummus med tunnbröd kanske ;P

Svensk chekchouka sa...

freedomtravel; precis!! Vi har ju kläder pâ oss, och sminkar oss, försöker fixa hâret... testa en hârfön när det redan är 40 grader i rummet! Men man vänjer sig, det handlar om att inte fixera sig, tänka bort hettan- och dricka litervis med vatten...

Thérèse; det lâter gott tycker jag!