fredag 25 juni 2010

Lönlöst

Vissa saker är verkligen lönlösa.
Förklara för en fransman hur gott det är med grekiskt Retsina vin, för en feminist att det är mysigt att vara hemma fru, för en ateist att det finns en g*d.
Eller ännu värre. Förklara för en Israel att det är fult att trängas.
I början sa jag inget, jag kunde inte pga sprâket. Jag talar fortfarande illa men kan göra mig förstâdd sâ idag hos slaktarn undrade jag spydigt varför karln bredvid mig inte behövde stâ i kö.
-Han var där innan, sa slaktarn, en imponerande karl pâ över hundra kilo och en hög bullrig röst.
- Det var han inte svarade jag, högt och ljudligt. Att prata med lâg röst är ett tecken pâ svaghet...

Nu vänder sig karln som trängt sig irriterat om och förklarade att han bara skulle ha lite kyckling och att om jag ville kunde jag gâ före ( ironisk "hovgeste" med armen).
Jag förklarade ännu mer irriterat och med blossande kinder att det inte var "det" som var problemet. Att man stâr i kö även om man vill ha kyckling och att om man inte vill köa fâr man faktiskt frâga de som gör det om det är okej att gâ före.
Att det inte gör ont att säga ursäkta.
Slaktarn och kunden förklarade att karln var blyg och inte vâgade varpâ jag kontrade med att han var ouppfostrad.
Karln som stod bakom mig garvade vilket gjorde mig ännu mer irriterad sâ jag la till "ouppfostrad som en Israel"
Lite primär rasism sitter aldrig fel om man vill piska upp stämmningen.
Jag väntade mig en stark reaktion men den kom inte.
Tvärtom nickade de andra i kön och höll med, det är ett problem inte bara i Israel utan i hela mellanöstern ( hur de nu vet det, Israelen reser inte speciellt ofta vare sig till Saudi Arabien eller Egypten)muttrade nâgon.
När det var min tur beställde jag vad jag ville ha med tung betoning pâ "bevaksha" och "toda".
Slaktarn flinade, han fattade vinken, resten av kön ocksâ men jag vet att min lektion i uppförande inte tjänade nâgot till alls- förutom att jag fick ge utlopp för min ilska.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har flera gànger viljat gòra samma sak och har gjort det tvà gànger dà jag skàllt ut mitt ex och hans familj och sagt att detta àr nog den mest omogna familjen jag nàgonsin tràffat. Det kàndes bra! Annars har jag bloggen. ;=)

PEC sa...

You go girl !! Härligt att du vågar säga till. Du är min hjälte !!! Kramar på dig,

annai sa...

Vadå? Måste man verkligen köa om man bara ska ha kyckling??? ASG

ExPIAtriate sa...

Beundrar dig att du vagar saga ifran! Jag ar alldeles for svensk, fast efter flera ar utomlands har jag lart mig att man maste saga ifran vid en viss punkt annars hade man sakert fortfarande statt kvar i den dar kon. I Singapore var det singaporekineserna som trangde sig fore, ofta for att de kunde svanga sig med mandarin, kantonesiska eller hokkien och har i Dubai ar det indierna som ar mastare pa att ga fore, fullstandigt ignorerar en milslang ko till allas stora fortret, aven de indier som star i kon...
Nu ar vi hemma i gronskan, njuter av bjorkar och farskpotatis!
Din beskrivning av ditt kvarter later underbart, precis sa skulle jag ocksa vilja ha det, men Dubai i sin modernitet har tappat kulturell charm och mansklighet. Mycket fint pa ytan, lite tomt nar man borjar skrapa pa den..!
Ha det gott och beratta mer!!!
Kram
Pia