fredag 8 oktober 2010

Att bära namnet Ulrika...

3 kända Ulrikor :

Pâhittade och älskade Ulrika von Glott

Skandalomsusade Ulrika Jonsson


Ulrike Mainhof ( bara svenskar hör skillnad pâ ett e eller a in the end...)


Jag har gett upp hoppet för flera âr sedan, jag rättar inte längre de som kallar mig " Eureka" "Erika" eller som här "Orlika". Inte ens maken uttalar mitt namn som man ska. Ibland, när jag ringer till ställen jag vet att jag aldrig kommer att ringa till igen uppger jag mitt första namn- som är mycket enklare att uttala och stava.
Jag har alltid varit den enda och har aldrig behövt använda efternamn för att presentera mig. Pâ äldre dagar brukar jag skratta när jag upprepat namnet tre gânger och den jag talar med äntligen lyckas med uttalet, ibland lägger jag till att man inte själv nämner sitt namn, varpâ den jag talar med alltid raskt försäkrar mig om att det är klingande vackert.

Igâr fyllde mellan- sonen 8 âr och bad om att fâ äta suchi. Inte pizza eller hamburgare eller pommesfrites och korv- suchi. Det finns en otroligt god suchi resturang i Herzeliya som heter Kyoto, den ligger bara nâgra minuters bilfärd frân oss sâ jag ringde och beställde bord.

-Vilket namn?
- אולריקה
ok, svarar tjejen, vi har redan ditt telefonnummer i basen.
Nej, det är omöjligt, jag har aldrig varit hos er...
Efter att Ulrika i Rosh Pinna gett sig tillkänna kan jag nu avslöja att det faktiskt finns minst en till och att hon uppenbarligen gillar suchi...

3 kommentarer:

Katarina sa...

Ulrika, ja, det är nog inte helt enkelt! Själv heter jag inte Katarina, eftersom jag är less på katrina,, så numera använder jag alltid namnet Kate, och ingen frågar mer hur man stavar!

Ulrika från Rosh Pina sa...

Nja, nog gillar jag Suchi men det var inte mig de menade, ha ha.
Men jag förstår vad du menar, jag har blivit kallad , Olrika, Amerika, Honrita istället för Ulrika.Mitt judiska namn är Yael, och alla på jobbet,dagis och skolor kallar mig för det.Bara i familjen som de fortfarande kallar mig för Ulrika.Kommer du ihåg Ulrika Knape också?
Ha det så bra! Från en som ändå föredrar Ulrika framför Ulle och Ullis, Kram!

Unknown sa...

Pà Sicilien heter jag Giovanna Svedese. Kan som inte ge dom mer àn ràtt! :=)
Giovanna=Johanna
Svedese=svensk

Bòr nog skriva detta i bloggen. Ingen vet vem Johanna Siljehagen àr :=D.