torsdag 7 oktober 2010

I tid och otid

Framför alla skolor i Israel finns en lite kur där en beväpnad vakt sitter och trycker. Hans uppgift är att kontrollera ingângen.
Ibland, om man kommer för att hämta ett sjukt barn, eller kanske ska tala med lärarinnan blir man utfrâgad om ärendet och insläppt först efter ett telefonsamtal till sekretariatet.
Den stora grinden stängs klockan 8. Fast inte prick- ungefär klockan 8.
Varje morgon är det kaos pâ gatan framför skolan. Eftersom det inte finns nâgon parkering och Israelen av nâgon okänd cerebral anledning inte fixar att backa och titta i backpegeln är det att likna vid en krigszon. 99% av alla elever dumpas av mellan 7h57 och 08h03
Imorse stängde vakten grinden prick klockan 8.
Jag hade tyvärr inte med mig telefonen sâ jag kunde filma scenen.
Israelen har ett unikt beteende vid köbildning. Han fixar inte att vänta pâ sin tur.
De trängs, skuffas och förklarar ogenerat för alla som vill lyssna hur viktigt det är att just de eller deras unge fâr gâ före i kön. Rektorn fick ingripa och kontrollera flödet. Hon stod pâ andra sidan grinden och dirigerade de stökigaste föräldrarna.
Vakten blev idiotförklarad, hur kan man stänga grinden klockan 8h00 prick?

3 kommentarer:

MaskeradeKamelen sa...

:D

Ulrika från Rosh Pina sa...

Hej igen!
Ni kanske skulle ta och införa samma regler som vi har här i Rosh Pina.För jag håller med dig om att det är stökigt mellan 7.30-8.00.Men här så har varje klass "toranot", turas om,dvs en klass är ansvarig i en hel månad.Varje morgon står 2 föräldar och tar emot barnen när de kliver ur bilen, hjälper dem över övergångstället osv.Jag och min make har toranot en gång var denna månad, och sedan igen i maj månad för då är det våran äldsta dotters klass.På så vis har du föräldrar på plats varje morgon under hela läsåret.På andra sidan av skolan så har klass Vav också toranot under hela läsåret, min dotter är trafikansvarig varje fredagmorgon också samma tid.Kanske ngt att föreslå på eran skola också.För vi värnar ju alla om våra barns trygghet.Shabat Shalom och Kram!

Svensk chekchouka sa...

MASKERADKAMELEN vet ocksâ preciiis hur det gâr till tror jag!

Ulrika; det lâter som en bra idée, släpper alla av pâ samma ställe alltsâ? som en slags avlastningshâllplats? Jag mâste ta kort pâ gatan, det är inte klokt vad rörigt det är varje morgon!