tisdag 23 november 2010

Ombytta roller

I mitt machistsika äktenskap är det nâgot som är fel, bara vâra nära vänner vet om det hemska, lite fruktansvärda... Det är jag som förhandlar priser hos oss. Jag har under flera tillfällen bevisat för maken att jag är den som kan pressa ner priserna lägst och därför fâtt ta över rollen som familjens förhandlare. Detta betyder inte pâ nâgot sätt att jag är en haj, bara att jag är bättre än min äkta hälft.
Bilen har varit under försäljning i flera veckor och äntligen har vi fâtt napp, en "Triploit" ( Libier) är intresserad.
Förhandlingarna har pâgâtt i flera dagar och vi var sâ högljudda här nere pâ parkeringen att grannarna kikade ut och undrade om allt var okej.
Vi har talat hebreiska, engelska, franska och t om svenska. Jojomen, det fanns en kompis vars mamma var frân Sverige som absolut ville försäkra mig om att det kostade tvâtusen shekel att byta däck pâ en bil och att det var mycket bättre att dra av den summan pâ priset och lâta köparna ta hand om det hela.
Nu har bilen genomgâtt en teknikkontroll, bytt tvâ däck för bara 200 shekel och väntar ivrigt pâ att byta ägare. Jag hâller andan, för man vet aldrig vad som kan hända här, spänningen sitter i tills pengarna är i fickan...

2 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

När någon kommenterade varför mannen lagade mat i kompisens hushåll så sa hon helt enkelt att var och en gör det man är bäst på!
Hos oss är det jag som är en fena på att hitta när vi kör bil, jag kan alla små genvägar och körtricks (kanske för att jag kör mer än gubben, i alla fall här nere på marken). Så jag brukar få köra, inte mig emot!
Inshallah att bilköpet gått igenom och att pengarna ligger i fickan, så sant så sant, man ska inte ropa hej förrän man är hela vägen över bäcken.
Förresten har du en award att hämta hos mig!
Kram!

Svensk chekchouka sa...

Bezrat hachem ( med g*ds hjälp säger man här ) bilköpet är pâ g, torsdag ska pengarna vara i min ficka enligt köparen. Visst ska alla göra vad de är bäst pâ oavsett om det handlar om en kvinna eller man, det känns självklart tycker jag! Tack för awarden, jag blir superglad!!