fredag 26 november 2010

Grannfejd à la Mellanöstern...

Bosättare i Umm Al Kheir
Beduinläger i Umm Al Kheir

Beduinsk Pita


Alla har vi nâgon gâng haft problem med grannar. Konstiga grannar som flyttar möbler mitt i nätterna, som brâkar eller har en hund som skäller.
I Um Al kheir("Frihetens moder" pâ arabiska), en liten by i närheten av Hebron är brâket mellan bosättare och beduiner igâng.

Varje morgon gâr Beduinkvinnorna upp i ottan för att göra frukost. Pita bröd lagas över öppen eld pâ heta stenar och serveras sedan med labaneh ost.
Mysigt med färskt bröd tänker ni nu, men tydligen är stanken frân fârbajset som läggs i elden mer än vad bosättarna kan stâ ut med.
Beduinerna slâr dövörat till och svarar ironiskt att lite fäskt pitabröd aldrig dödat nâgon hittills, att det inte handlar om kemikalier eller andra farliga ämnen utan vanlig fârskit.

Som en lösning pâ problemet har kommunen erbjudit sig att ersätta stenugnen med en mordenare gasugn. Problemet är att beduinerna är sâ fattiga att de inte har râd att köpa gasen som är nödvändig för användandet av ugnen.

Jag tar inte ställning, tycker bara att det känns som ett väldigt exotiskt problem.

7 kommentarer:

Fröken L sa...

Ja, verkligen ett exotiskt problem! Problem med grannarna verkar finnas över hela vår jord men i olika skepnad. Roligt att få andra perspektiv på grannosämja! ;)

Kram Dila

Jojo sa...

Passar det inte så kan ju alltid bosättarna ta sitt pick och pack och flytta tillbaka till andra sidan gröna linjen. Det är min ställning! ;)

Freedomtravel sa...

Ja, det känns ju inte som ett problem som kommer att uppstå på vår gata direkt ;)

Robert Aschberg från det svenska TV-programmet "Grannfejden" kanske skulle åka ner och göra en insats... ? Eller kanske inte...

På tal om TV-program... Tack för uppmuntrande kommentar på vår blogg! Det värmer just nu när vi tar emot mycket skit.

Svensk chekchouka sa...

Dila, det tycker jag ocksâ!

Jojo; ha ha, jag var bombsäker pâ att du skulle skriva precis sâ!

Freedomtravel; Livet fâr en annan dimension när man beter sig bra och bestämmer sig för att strunta i vad andra männsikor tycker- KRAM

Unknown sa...

Tyvàrr har vi mànniskor svàrt att komma òverens. Men att det finns sà olika problem àr ju hur kul som helst!
Fick klagomàl hàromdagen hur jag hànger min tvàtt. :)

Jojo sa...

På vår gata handlar grann(o)sämjan om hundarna. Vi har två tysta, väluppfostrade och sociala schäferhundar, medan grannarna har skällande, aggressiva, territoriella och allmänt instabila småhundar, som chihuahua, pekinese och andra diverse råttor. Vem tror ni folk klagar på? Vem tror ni hela tiden uppmanas att koppla sina hundar? Inte tänker jag frihetsberöva mina duktiga vovvar bara för att grannarna ska kunna förtränga sin totala brist på kunskap och sitt dåliga ledarskap och över sina djur. Chihuahuahanen bredvid utmanar vår hanhund hela, hela tiden. Jag hoppas att han blir schäfermat en dag när Baraks tålamod tryter.

Svensk chekchouka sa...

johanna; det vet ju alla att scicilanarna hänger tvätten snyggast av alla! asgarv

Jojo; intressant beteende. Mänsikan är sâ. Man försvarar de svaga även om de svaga beter sig illa...