torsdag 6 januari 2011

Israelisk vinter




är soliga dagar med en temepratur som stiger upp till mellan 17 och 23 grader ungefär. Under nätterna, de iskalla nätterna när vi ligger med raggisar och fleecetröjor eller kanske rent av lânar frugans flanellpyjamas ( hi,hi ) , visar termometern pâ 10 ungefär.
Det finns inga element iIsraeliska hus eller lägenheter. Man använder luftkonditioneringen som varmblâs under vintern. Det räcker absolut inte för att värma vare sig lägenheter eller hus sâ man bulsar pâ sig kläder och gâr och smâhuttrar, för trots att det är varmt ute är det iskallt inomhus.

Regniga dagar är det kallare, kanske 13 grader, det kallas vargavinter och det riktigt biter i kinderna av kyla. Ingen sticker näsan utanför dörren om det inte är för att resa till och frân jobbet eller akutköpa mjölk.
Ingen gnäller dock, det ligger nâgot nästan vidskepligt kring regn. Som om det skulle sluta om vi uttryckte missnöjsamhet.

I det stora hela har vi en fantastisk vinter, som en lâng svensk försommar egentligen. Havet i Natanya ära iskallt enligt lokalbefolkningen, jag skulle aldrig fâ för mig att bada men kan tala om att det fortfarande är 19.4 grader i vattnet!

5 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Det ser sa fantastiskt vackert ut med alla blommor! Har njuter vi ocksa av vinter och det ar kallt inomhus! Jag kryper ner i varma bad om kvallarna for att varma upp mig och tassar omkring i sockar! Nar vara julgaster ville ga till stranden sa fick jag gashud av bara tanken, bada sa har ars ar inte ens att tanka pa! Det ar sakert "bara" 22 grader eller sa i havet! Tiden da man gick i simskola i svensk insjo tidig juni for att plaska runt panikartat i 14
gradigt sjovatten kanns avlagset.
Alla ar dock glada over vintervader, man ar utomhus, man grillar, man besoker parker och vi langtar ocksa efter regn!
Trevlig helg!
Kram!

Jojo sa...

Ja, fy bubblan vad det är kallt inomhus! Vårt nya hus är kallare än lägenheten och trädgården är rena rama lergropen efter de tunga regnen. Hundarna får allt stanna inne just nu mellan promenaderna. Vi pallar helt enkelt inte göra dem rena varje kväll. Vi måste serva kerosenkaminen så vi kan elda på ordentligt. Men, men, jag har typ en månad kvar att stå ut och sedan spenderar jag februari i Sverige under riktiga vinterförhållanden med varma hus. När jag kommer tillbaka hit i början på mars, så är vintern över...

Katarina sa...

Vilka vackra blommor och grönska!
Vintern är så olika där vi bor, härligt på olika sätt!

Svensk chekchouka sa...

ExPIA, precis, ha ha, jag har inget att tillägga!!

Jojo; Man saknar den här kylan pâ sommaren. Jag älskar mina skinn-stövlar. Har fyra olika som jag använder varje dag, inomhus, och det är mysigt att krypa in under ett täcke i sängen tycker jag. Pâ sommaren, när man lägger sig ovanpâ ett tunt lakan känns det inte alls lika skönt att lägga sig!


Katarina, för oss är det heelt fantastikst, övergângen frân beige till ljusgrön! Vi njuter av varenda grässtrâ och var blomma känns som ett mirakel! Det varar sâ kort tid!

TinTin sa...

Åh, vad vackert! Jag vara ju bara nere i Eilat på "vinter" och där var det ju ff varmt - iallafall ett av åren! Det andra året snöade det...