onsdag 5 januari 2011

Skilsmässa


Nej, vi ska inte skiljas. Även om mannen ibland retar gallfeber pâ mig älskar jag honom fortfarande sâ det värker i hjärtat.
Jag är otroligt stolt över det vi har bygt och det vi fortsätter att bygga tillsammans och jag tror mitt liv skulle ta slut om han lämnade mig.

Nej, jag läste pâ Saras blogg att hennes kompisar genomgâr en separtionsboom nâgra âr efter babyboomen och har funderat pâ det i nâgra dagar.
Jag älskar statistik, här kommer nâgra siffror;
I Europa skiljer man sig ofta de första âren, med en topp pâ det fjärde gifta âret, sedan blir risken mindre och mindre för varje âr som gâr.
Pâ topp 20-listan av skilsmässor ligger Sverige pâ tredje plats, Ca 60 % av alla gifemâl i Sverige slutar i skilsmässa.
Även i Frankrike är det vanligt. Ju större stad ju större risk. I Paris och Marseille har ett äktenskap bara 50 % överlevnadschans.
Hur kommer det sig dâ att ingen av vâra vänner skilt sig?
Kanske skiljer sig judar mer sällan?
Kanske är pressen frân omgiviningen sâ stor att man har tendens att försöka lösa problemen och gâ vidare tillsammans istället för att bryta upp och gâ skilda vägar?

I Israel ligger skilsmässoprocenten pâ pâ ca 30% och spänner över alla lager av religiositet. Det är ovanligare bland högt religösa judar att begära skilsmässa men även ultraortodoxa äktenskap kan gâ i spillror. Antalet skilsmässor i Jerusalem har ökat med över 10 % de senaste âren.
Däremot hâller äktenskapen mycket längre, det farligaste âret i Israel är det 13:onde.
Huva, det innebär 2012 för oss.
Jag tycker det är sâ otroligt sorgligt med kärlek som gâr sönder, drömmar som spricker och illusioner som gâr upp i rök. Kanske ger man upp lite för lätt idag? Kanske är det lite för enkelt att bara släppa allt och dra? Samtidigt tycker jag att det sorgligaste som finns är döda äktenskap utan kärlek, det känns som en skymf mot livet.

10 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Då har vi ju till och med klarat 13-årskrisen! 15 år blir det i april. Jag sa till maken för nån vecka sedan...."10 april är vår 15-åriga bröllopsdag. Jag säger inget mer om det nu..." Hoppas att han fattar att han ska överraska mig med week-end på hotell med spabehandlingar, restaurangbesök, sexiga underkläder...ja du vet?? Du som känner min man, vad tror du?? :-)

Första bröllopet jag var på sen jag flyttat till Israel slutade i skilsmässa efter bara några månader. De hade varit tillsammans i 7 år innan dess så jag tycker att det var konstigt att det tog slut så snabbt efter det.

Förutom det verkar alla vara gamla strävsamma par som absolut inte vill gå skilda vägar bara för lite smågnabb då och då!

Unknown sa...

Och vi har varit gifta i snart 11 âr men vi hann oxâ "göra annat" innan vi träffade varandra. Vi var helt enkelt mogna för att leva i en innerlig tvâsamhet och villiga att göra"uppoffringar". Faktiskt är det ju sâ att man mâste lämna egot bakom sig när man lever ihop med ngn. Ge och ta i alla lägen och stötta där det behövs.

Unknown sa...

Jag tror inte att man ger upp làttare idag utan man gifter sig av andra orsaker. I Sverige gifter sig en kvinna utav kàrlek, pà Sicilien sòker en kvinna fortfarande efter fòrsòrjning. Karln kan vara otrogen, en riktigt skit hemma...men skiljer sig, det gòr man inte! Vad som àr bàttre kan vi inte dòma fòr andra, bara fòr oss sjàlva. Men hellre gift pà svenskt vis àn sicilianskt vis, fòr min del dà. :)

Svensk chekchouka sa...

Katarina; han kanske gör nât superromantiskt, vänta och se ;)

Dossis; Ja, lite sâ är det, och kanske är det just egoismen man saknar ibland. Att kunna skita i bâde make och ungar nâgra dagar och göra precis vad man vill lâter som lite av en dröm, ha ha! Bâde jag och maken hann ocksâ röja runt ordentligt innan vi stadgade oss, det var viktigt för oss bâda!


Pickadoll Jojo; Jag är sâ himla naiv att jag VILL tro att alla gifter sig av kärlek, även de Sicilianska kvinnorna. Men vad kärlek är kanske inte alla är överens om... Jag ser vad du pâpekar i äldre geneartioner här. Mannen försörjer familjen, otrohet är ganska accepterat när det handlar om män ( givetvis), jag har aldrig hört om nâgon i släkten som skilt sig pga att mannen springer efter andra, det känns mer eller mindre accepterat hos 40 och 50 talisterna. Jag tror en otroligt viktig ingrediens i ett förhâllande förutom kärlek är respekt. När den försvinner är det kört.

Ulrika från Rosh Pina sa...

Ha ha....13 år då har vi också klarat den krisen, vi firade 16 år nyligen i novembermånad
Har alltid hört talas om 7-årskrisen...jag tror också att kärleken och respekten är himla viktigt.Jag hörde nyligen att enligt statistik så blir det fler skilsmässor hemma i Sverige efter en helt regning sommar.Så där har vi fördel med det israeliska vädret...ha ha....ha det bra tjejer och ta hand om eran kärlek.....någon sa till mig en gång att man måste alltid värna om sin kärlek till varandra, för barnen växer upp och lämnar hemmet sedan är man två igen....

ExPIAtriate sa...

Jag horde att 7 ars krisen var ocksa den varsta, vi firar tio ar tillsammans iar men 9 som gifta!
Haller med Johanna, hellre svenskt aktenskap med karlek en aktenskap for att fa forsorjning.
Mitt tidigare aktenskap ingick jag som valdigt ung och oerfaren, man vet inte riktigt vad man vill och i mitt fall ledde det till att den andra parten fullstandigt trampade ner mig. Nar jag var 25 var jag nyskild och livet kandes lite meningslost men allt har pa nagot satt en mening och nu ar man lyckligt gift med gubbe nr 2!

Svensk chekchouka sa...

Ulrika ;Bravo, vet du att enligt fransk statistik har "mariages mixtes" bara 25 % överlevnadschans!
I Israel rasar skilsmässorna ner under krig. Kanske för att folk ocksâ fâr perspektiv pâ problem och livet i sig!

ExPIA; Jamen sjuârskrisen har jag ocksâ hört talas om, kanske menar man sju âr tillsammans. Om man gifter sig efter tre âr, blir ju fyra ârs äktenskap 7 âr allt som allt...Du lâter som ett fantastiskt bra exempel pâ det jag försöker beskriva. När det är kört mâste man bryta upp och leta efter lyckan nâgon annanstans! Kram tjejen!

PEC sa...

Min mamma och jag pratade om detta för länge sedan. Rektorn hon jobbade för hade en teori att i Sverige numera sker så mycket separat. Tjejerna går ut med sina vänninor och killarna med grabbarna. Man har inte bild på en familj längre. Jag tror själv att många ger upp och så fort det blir lite jobbigt så lämnar man. Jag tror också att i Sverige många gånger har jag sett att när de börjar bli struligt i förhållandet så gifter de sig som att göra något nytt och då blir det skilsmässa ganska fort. Här i USA är det många som bara gifter sig för så skall det vara och skiljer sig lika snabbt. Jag tror att både jag och min man gick in i vårat äktenskap med tanken att det är för livet. Vi ser inte skilsmässa som en utväg utan man får jobba på sitt äktenskap istället. Jag håller med om att kärlek måste ju finnas och blir man misshandlad är ju ingen fråga att man lämnar. Jag kan också bli vansinnig på min man ibland men känner att vi växt tillsammans genom alla åren istället för isär. Största grejen har nog varit att när våra barn var bäbisar så var ändå min mans fokus på mig. Jag var viktigast och våran relation och jag tror det räddade kärleken. Själv var ju jag så fokuserad på barnen först men märkte att barnen själva mår ju jättebra av att föräldrarna älskar varandra. Vi är ett team helt enkelt. Idag 6 Januari firar vi 15 år som gift par. Kram till er,

Anna sa...

Puh, skönt att det inte är ni som ska skilja er! Själv har jag varit ihop med samma karl i 22,5 år och vi har varit gifta 12,5 år. Precis som PEC skrev sker alltför mycket separat i Sverige. Aldrig att man blir bjuden med sin partner till en jobbfest t.ex. Och många fortsätter att leva mer med sina vänner än med sin partner. Detta gör dock livet lättare för den som inte har funnit en livspartner! I Israel måste det vara ett helvete att inte ha funnit någon och definitivt att inte ha barn. Tyvärr tror jag dock att fler i Israel vill skilja sig men inte gör det pga socialt tryck och ekonomiska skäl. Min svägerska är advokat och jobbar mycket med skilsmässor. Hon tar 10 000 dollar per skilsmässa. Om mannen tjänat mer än hustrun, om hon t.ex. varit hemma med barnen, får han betala rätt saftigt både till henne och barnen varje månad. Om paret inte har mycket pengar kan det vara så att de inte skiljer sig för att de helt enkelt inte klarar livet som skiljda ekonomiskt. Samtidigt verkar det vara bättre att vara skiljd än att aldrig varit gift! Fy för att vara äldre singel och barnlös i Israel!

Google+ sa...

Äkta Love Stell Caster Dr.Obodo. Spells för att locka kärlek, Sluta skilsmässa, Äktenskapsstavar, Ta bort förlorad kärlek, Pengar och rikedomar, Skyddsspel, Friskhet stavning .. Kontaktinfo
(E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
Ring, Viber och whatsapp +2348155425481)