söndag 2 januari 2011

Dörren till skyddsrummet

Vâr husägare har gett sig av till Usa.
Innan han reste ringde jag och undrade var pluggarna till dörren i skyddsrummet var sâ vi kunde haka pâ den. Han kommer tillbaka om ett halvâr- pâ sex mânader kan i princip vad som helst hända här.
Alla männsikor i Israel har skyddsrum där de bor. Antingen ett gemensamt med de andra hyresgästerna eller ett enskilt i nyare lägenheter eller villor.
I förra huset, där vi bodde pâ sjunde vâningen, hade vi aldrig hunnit ner pâ de futtiga minuter man fâr pâ sig, men nu har vi alltsâ ett alldeles eget, bara tvâ trappor ner.
Varför dâ? undrade han förvânat, vill ni stänga skyddsrummet?
Jag förklarade att vi använder skyddsrummet som förrâd och att det ser trist ut eftersom den vätter mot kontoret.
Ibland känns Israelerna sâ totalt urkopplade. Jag har besökt hur mânga hus som helst här. I villor ligger skyddsrummen i källaren, ofta gör man om källarlokalen och hyr ut den som kontor eller separat studio. Jag är medveten om att det är ganska sällan man behöver gâ ner i skyddsrummen här men det känns ändâ skönt att veta att man har nâgonstans att ta vägen om larmet gâr.

God hälsa och pengar brukar folk be om i Europa inför det nya âret.
Det gör vi här ocksâ, men före pengar kommer fred. Jag hoppas att vi slipper krig 2011, men det känns som om vâldet hâller pâ att trappas upp nere i Gaza.
Husägaren har stuckit till Usa och skyddsrumsdörren stâr fortfarande lutad mot väggen till höger om trappan...

1 kommentar:

Katarina sa...

Med hopp om ett fridfullt 2011! Har ni kommit i ordning i ert nya boende?

Kram