måndag 11 januari 2010

Ahmed och Salim - Israelisk humor





Ahmed och Salim är tvâ bângstyriga arabiska killar som föredrar att hänga pâ facebook eller pilla med sina Ipods än att göra terroristdâd. Pappan, en ansedd terrorist skäms över sina slynglar och gör allt för att fâ in dem pâ den rätta vägen. Ibland försöker de, för att göra pappan till lags, men det blir oftast fel.
Kan man skämta om allt?
Här kan man det, pâ Tv har jag tom sett sketcher som fâtt mig att skratta om familjer som tar sig ner till skyddsrummet under bomblarm.
De bästa skämten handlar ju om vardagen och dessvärre är terror en stor del av vâr vardag.
En av de fâ saker ingen skojar om här är Shoan, där gâr gränsen även för Israelen...

4 kommentarer:

Katarina sa...

Den var rolig!

Karin sa...

Hmm, bland Ys vänner skämtas det friskt om förintelsen. Kan det vara kulturellt betingat, nästan alla har ashkenazibakgrund?!

Y's pappa var på en släktresa till Litauen i höstas och visade oss lite av släktforskningen de gjort på nätet - bl a hade de hittat Ys farfars bror som flyttat till Palestina men som den övertygade kommunist han var återvänt till Litauen. 1939... Det blev många galghumoristiska kommentarer om den korkade människan.

Svensk chekchouka sa...

Katarina; eller hur!

Karin; fniss. Om nâgon har rätt att skämta om det sâ är det ju faktiskt ashkenazim!
Och jag erkänner att jag drog pâ munnen över din historia om farfars bror...

annai sa...

Ja, jag tror faktiskt att man får skämta om allt. Det är del av människors sätt att klara av att handskas med svåra saker. Sen är det upp till var och en om man tycker det är roligt eller inte. Humor är ju väldigt individuellt, men jag tycker inte att man ska slösa tid och energi på att bli förolämpad av andras humor. Jag kan skratta så jag gråter åt vissa komiker och deras skämt men om jag skulle berätta eller skriva här vad de skämtar om, helt taget ur sitt sammanhang, så skulle det låta fruktansvärt.