tisdag 12 januari 2010


En riktig Israel äter falafel, och av döma av antalet falaferier i Tel aviv äter han minst en om dagen.
Falafelstânden är ofta hâl in i väggen, man stâr eller sitter och äter när som helst pâ dygnet. Ett bra falafel hak är fullt sâ länge det är öppet.
Falafel är egentligen friterade kikärtsbollar, men pâ falaferiet kan du välja vad du vill ha i brödet, det nybakade brödet- ofta görs det medan du väntar.
Man kan välja lamm, tunn entrecôte, kyckling eller kalv, serverat med thina, humousse, sallad och HARIF. Det sista ska man akta sig för. Infödingarna i det här landet har bedövat sina smaklökar sedan tidig âlder genom att knapra pilpel och äter mat som är sâ stark att det är hälsovâdligt för oss västerlänningar.
Pâ falafelställena slafsar man lite när man äter, pratar gärna med mat i munnen eftersom man ofta har mycket att säga bâde till han som lagar och de som sitter bredvid.
Jag älskar det, sâ otroligt gott, coolt Israeliskt avslappnat och billigt. 22 shekel för en enooorm Entrecôte Lafa ( de där enooorma platta bröden ) med stuffing som bara väller över...
Nepp, nyförälskelsen har inte lagt sig, sionismen lyser fortfarande som en aura runt hela familjen...

9 kommentarer:

Thérèse sa...

Men icke att förglömma, Sabich! så oerhört gott! Tänk om sveriges snabbmat kunde likna israelisk snabbmat lite mer. Det hade varit något ;)

Tove sa...

Mmmm, det låter himla gott!

Katarina sa...

Mmmmm, l[ter som man missar nagot gott nu. Farsk och allt..

Unknown sa...

Jag levde pâ falafel nâr jag var gravid med Bastien. Tyvärr sâ har det stället stängt ner:(

Svensk chekchouka sa...

Thérese: Sabich har jag aldrig testat.

Tove; det är supergott!

Katarina; belv du hungrig ;)

Dossis; Om Bastien är en högljudd kille som pratar med mat i munnen och äter kilovis med solrosfrön vet du att du har dig själ att skylla! :)

Thérèse sa...

Då måste du prova! det är som shawarma, fast med äggplanta. Ett tips är Oved's sabich i giv'atayim, han sägs göra Israels i särklass godaste sabich. Så har du vägarna förbi giv'atayim så föreslår jag absolut Oved!
Och här slafsas det och pratas med mat i munnen, precis som det ska göras :)

Katarina i Holon sa...

Det står ju faktiskt sabich på stället på bilden så de borde ju servera det där, håller med om att det är gott! Sabich åts ursprungligen mest i Ramat Gan och Givataim av Irakiska judar.

Svensk chekchouka sa...

Tack Thérèse DEt mâste jag teta nästa gâng!!
Har du bott här alltsâ?
Kram

Thérèse sa...

Ja det är värt det vill jag lova! :) Nej jag "pendlar" skulle man nog kunna säga. Karl är israel och just nu blir det resor fram och tillbaka :)