fredag 15 januari 2010


Som om det inte vore nog med terror och vattenbrist lär vi oss idagens tidning att Israel ligger jäms med en tektonsk platta och i riskzonen för jordbäningar i likhet med Haiti.
Statistiskt sett har Israel en stor jordbävning vart 80:onde âr, och självklart var det 80 âr sedan sist.
Âret var 1927, ett jordskalv med epicenter i döda havet skakade Israel och mätte 6.2 pâ richterskalan. Bilden ovan är tagen i Jerusalem.
Googlar man blir man mörkrädd. Vetenskapsmännen är eniga. Jordskalvet kommer inom kort, exakt var epicentret kommer att ligga vet ingen, men att det kommer att vara vâldsamt verkar alla överens om.
Senast registrerade jordskalvet var 2007, 4,4 pâ richterskalan men faktum är att det faktiskt skakar ganska ofta här, det kan vara jordskalv frân Grekland och Turkiet som känns av, eller bara miniskalv. Barnen har haft flera övningar i skolan, jag fick en utförlig förklaring av sonen idag när jag tog upp ämnet.
Det känns som Skaparen har missat lite i planeringen om jag ska vara ärlig. Svenskarna hade klarat av att leva i ett land med jordskalv utan problem.

Alla hus hade varit perfekt bygda, ett skalv pâ 7.2 skulle knappt fâ en sommarstuga att svaja... Ska jag vara ärlig litar jag faktiskt inte pâ konstruktionerna här. Kineserna är flitiga killar, det gâr fort och arbetskraften är billig.
Men vi vet ju alla att den där supersnygga tröjan pâ galgen inte klarar ens en mildtvätt i trettio utan att deformeras totalt och börja fnugga och vâgar knapt tänka pâ byggkvaliteten...

3 kommentarer:

annai sa...

Usch, mitt hjärta blöder för de stackars männsikorna på Haiti. Vågar knappt titta på de hemska bilderna, det är svårt att ta in. Naturen är mäktig, och grym ibland.

Svensk chekchouka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Svensk chekchouka sa...

Jag satte precis in en bild jag hittade hos en av mina vânner pâ facebook.
Kan man annat än grina?