tisdag 15 juni 2010

Att skratta är sâ viktigt.

Igâr var jag hos gynekologen.
Aaahh, OULRRRiKA, det lâter svenskt sa han med rynkad panna, varför stâr det att du är fransyska här?
Jag förklarade att jag levde i Frankrike innan jag blev Israel.
Jahaa. Svenskorna ja, de har ett fantastiskt rykte sa gynekologen drömmande. Vet du vad det beror pâ?
Ja, svarade jag, Det är väl Fellini, Fontana di trevi...
Neeej, inte alls, vad pratar du om?( kultur är inte Israelens starka sida)
-Kibbutzerna sa han upphetsat, om du visste vad som hände pâ kibbutzerna här när jag var ung...
Nu viftar han med handen att jag kan gâ och byta om bakom skynket, och fortsätter att berätta om sin bästa kompis som gift sig med en Danska.
När jag sitter i stolen och blir undersökt förklarar han entusiastikt att Danskorna inte tappat stinget sedan 90 talet. Han hade själv varit och hälsat pâ sin kompis i Danmark och sett med egna ögon.
Det som han tycket var allra roligast var fulla cyklande danskar. Han var tvungen att resa sig upp och visa hur en full dansk cyklist sâg ut för att jag verkligen skulle förstâ.
Jag tror att det är första gângen jag gapskrattar i en gynstol, i vanliga fall är jag nervös sâ jag nästan skakar.

3 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Åh, vad skönt! Snacka om att slappna av! Humor kan göra så mycket :)

Unknown sa...

Ahahaaa! Gapskrattar!

Svensk chekchouka sa...

Freedomtravel; jamen visst. Jagtror att han sâg att jag var spänd och nervös, han gav verkligen järnet...!!

Johanna; du hade ocksâ garvat i stolen -helt klart!!