tisdag 15 juni 2010

Nu är vi fria det onda ögat!




Man har ju lite störningar efter att ha levt med sefarader i snart 20 âr.
Efter att ha hört hur farligt det är med det "onda ögat" är jag ocksâ försiktig. Ibland spärrar jag upp handens fem fingrar i en alldeles egen "khamsa" för att skydda mig mot avundsjuka och illvilja.

Idag har jag gjort Pkhor, den jag köpte pâ chouken i Akko.
En slags rökelse som skyddar huset frân bâde det ena och det andra. Egentligen borde jag göra det varje fredag, precis innan chabat, men jag tycker det är lite överdrivet- sâ mânga avundsjuka människor kan det ju inte finnas i vâr närhet. Det onda ögat sprids hur som helst, tom via telefonen och jag har precis lagt pâ luren...
Jag har en alldeles äkta "kanoun" ( keramik mojängen ni ser pâ bilden). Den är handgjord i en liten judisk by i Djerba i Tunisen.

Det luktar sött av kryddblandningen, röken är tjock och man ska gâ igenom alla rum och även göra nâgra circlar framför ytterdörren.

Jag kommer ihâg vâr Norrländska aupairflicka Joanna som bodde hos oss i Frankrike. Hon lâg och sov i sitt rum när makens faster kom och gjorde pror i huset. Jag försökte missleda fastern men hon förklarade att alla rum var tvugna att rökas ner. Hon klampade in i rummet där Joanna sov och gjorde stora cirklar med rökelsen, jag bad en bön att aupairen inte skulle vakna, vilket hon tack och lov inte gjorde...

Imorgon tar jag kontoret ocksâ- lika bra det...

1 kommentar:

annai sa...

Åh så bra! Nu kommer det att råda frid och fröjd alltså?!
Går det inte att smula ner lite i maten när man har besök av sådana som kan behöva en extra dos? ;)