måndag 14 juni 2010

Svensk logik

Att resa till Egypten är helt okej i Sverige.
Att de precis öppnat gränsen mot gaza efter att,hand i hand med Israel utfört blockad, att de skjuter en stor del av de Afrikanska flyktingar som försöker ta sig in i Israel gör ingeting.
Gâ in pâ vilken resebyrâ i Sverige som helst, och du fâr höra att Egypten är ett fantastiskt land. Ingen demokrati, men underbart att semestra i.
Det är billigt och sâ vill Egypterna köpa svenska kvinnor för kameler och det är grejjer det. Anekdoter att berätta i fikarummet pâ jobbet... 118 kameler vill karln ge för Anita, 118!! Vi avböjde dock. Egyptern tycker fÖrmodligen att shortsklädda, illröda Anita liknar ett fnask, men det fattar inte Svensken och Anita, ja hon fick känna sig lite uppskattad av det manliga könet. Karln var dessutom med all säkerhet nykter...
Idag stâr det att läsa i Israelisk tidning om en incident i Alexandria i Egypten.
En kille pâ ett internet café fick huvudet krossat mot en järndörr, en trappa och ett bord, precis utanför caféet.
Av polisen.
Han dog sâklart.
Men inte av krossat huvud, utan av jointen han pâstâs ha svalt när han fick syn pâ polisen...
Jag menar inte att man inte ska resa till Egypten. Men när man fÖds med en pekpinne i handen tycker jag att omvärlden kan kräva logik i ens agerande.
Jag ser absolut ingen logik i att Svenskar semestrar i Egypten.

13 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Enligt svensk "logik" kan man ALLTID åka till Thailand och Egypten, no matter what ;)

Svensk chekchouka sa...

freedomtravel; jag skrattar :)

Unknown sa...

Ja, dessa svenskar àr ett màrkligt folk. En svensk grej till som jag undrar òver: en person som lyckas i sitt liv kallas fòr skrytig. Fast man inte ens yppat ett ord. Hàr ser de upp till folk som kòr sitt race.

Svensk chekchouka sa...

johanna, eller hur. 'den där, han gár och tror att han är nát' I övriga världen är alla skitimpade över folk som lyckas!!

Katarina i Holon sa...

Haha, vad jag skrattar åt svenska Anita!! PRECIS så är det!! Jomen FOLKET är så vänliga förstår du i de där länderna, ler och så hela tiden..de trivs säkert i sin diktatur, annars skulle de väl inte se så glada ut hela tiden när de lurar Sverker och Anita på pengar på marknaden??

Mubaraks son skulle nog ta över nu läste jag, finfint sätt att styra sitt land.

annai sa...

Visst är det så. Det är skönt att kunna välja och vraka hur man använder den medfödda pekpinnen. Man kan blunda för orättvisor och andra länders politik när det passar. Andra gånger passar det finfint att ropa bojkott och peta någon i ögat med den där pinnen.

PEC sa...

Håller med SC och alla inlägg. Fniss,

Mica sa...

Intressant inlägg och kommentarer.
Infantilförklara hela Sveriges befolkning som totalt ovetande om att det finns andra länder, annan politik och andra värderingar än i Sverige? Hmmm.....
Och, ursäkta mig, de bästa svenskar är de som flyttat från Sverige?

Alaska sa...

Egypten ja. Och andra populära soliga ställen är t ex Dubai. Solsemester eller lyxweekend i ett land med sharialagar där hälften av befolkningen rutinmässigt diskrimineras, någon? Där tre fjärdedelar av befolkningen är gästarbetare som behandlas närapå som slavar... DET är helt OK för Svensson. Men ska man åka till Israel blir man utfrågad av oroliga svenskar som läst för mycket Aftonbladet...

Svensk chekchouka sa...

KATRAINA, ska kolla upp mubarak jr dâ. Hoppas att han är trevlig.

Mica, det handlar inte om att idiotförklara svenskarna utan att förstâ sambandet mellan ord och handlingar. Jag vet inte om de bästa svenskarna flyttar, det tror jag inte, men en sak vet jag definitivt och det är att de flesta som rör pâ sig lite tappar pekpinnen och fâr lite självdistans. Tillslut vill jag bara inflika att jag inte skrev inlägget fÖr att vara intressant - det ligger nog mer under rubriken humor och satir.

Alaska; mais oui, mais oui, precis där är den trista sanningen!

Thérèse sa...

förlåt, det här har väll typ inte så mycket med ämnet att göra. eller ju turist kanske. Men jag var bara tvungen att
visa den för det är så roligt :D
Karln är helt inne på att hans shorts är hans skjorta. haha det är så kul, han får till och med på sig dem i slutändan:D

http://www.facebook.com/video/video.php?v=397648264441&ref=mf#!/video/video.php?v=397648264441

hoppas att länken funkar :D

Jenny sa...

ha ha, ja man kan ju tycka att det är konstigt att svenskarna som pratar om demokrati och solidaritet inte väljer Israel som resmål för sina solsemestrar, Israel är ju den enda demokratin i Mellanöstern!

Svensk chekchouka sa...

Therese; grymt!!! asgarv, karln är helt i sin egen värld!!

Jenny;
eller hur?!