måndag 31 maj 2010

En tung dag

för oss som drömmer om en bättre värld.
Förr oss som talar om fred utan att blanda in hat, avsky och bitterhet.

Idag pâ eftermiddagen stannade jag och köpte en drake av den lille arabiska mannen som gâr omkring pâ gatorna i Kfar Saba.
Jag prutade som vanligt, han kallade mig "sweetie" och sa till mig att han sâg att jag hade ytterligare tio shekel i väskan...
Vi tittade lite extra pâ varandra, log i samförstând och innan jag vevade upp rutan sa han att han hoppades att barnen skulle ha kul med draken Chabat.
Han vill nog ocksâ bara leva, normalt, utan intifada, utan missiler, utan elände.
Ibland tänker jag att vi som lever här, inom landets gränser är sâ oändligt mycket mognare och godare än alla där ute som vrâlar ut sin avsky till abslout ingen nytta. När jag säger "vi" menar jag judar, muslimer, druzer och kristna.
Men kanske har jag fel. Kanske lyckas man piska upp hatet och fâ igân en ny intifada.
Med ungdomar som spränger sig själva i luften med hjälp av sprängbälten pâ caféer och bussar.
Till absolut ingen nytta...
Som Israel skulle jag kunna pâpeka att enligt vâra vittnesmâl anfölls soldaterna av fullkomligt galna och beväpnade aktivister, att det fanns människor pâ dessa bâtar som är medlemmar eller har anknytning till Al Qaida och Jihad.
Försvara mitt land med att säga tt vi faktiskt bad dem byta kurs, att de skulle lägga till i Ashdod och att varorna ändâ skulle komma fram till Gaza.
Men ändrar det nâgot i grunden?
Förskräckelsen och förtvivlan är ändâ gränslös.
Det som nu följer är som vanligt ett kollektiv straff för samtliga judar i Europa. Man kommer kräva att de ska ta öppet avstând. Kosher butiker kommer förstöras, synagogor vandaliseras och dagis och skolor kommer omringas av polisstyrkor för att skydda barnen mot överfall.
Det är en sorglig värld vi lever i.

5 kommentarer:

Julia S sa...

Håller med! Detta känns så fruktansvärt onödigt. Folk runt om i världen kommer aldrig att förstå! Själv ska jag flytta ner till Israel i Augusti och även åka dit i nästa vecka. Hoppas allt detta lugnar sig, men vem vet. // Julia

Sissel sa...

Ja, det er både urettferdig og trist det som nå har hendt. Jeg føler med dere som lever der og virkelig VET.

Hvor naive går det an å bli? - være med en "fredssending"-båt og tro at de bare kunne gjøre som de ville, fordi de er lærere, leger og kjendisforfattere? Naivt og utrolig dumt!

KRAM fra Norge!

Svensk chekchouka sa...

Julia S, Om du ska flytta hit kommer du att vänja dig vid att vara avskydd och leva i ett samhälle som dallrar politik för jämnan.
Jag antar att du som jag envisas med att tro att det finns en verklig framtid här- skynda dig hit!

Sissel; Jättekram!!!

Katarina i Holon sa...

Synd att de inte lydde order, då hade övertagandet av båten gått smärtfritt. Naturligtvis kan Israel inte låta politiska aktivister föra in varor i Gaza utan att göra en säkerhetscheck. Det var vi väldigt specifika med och vi gav ju information till aktivisterna om att båtarna absolut inte skulle få segla in i Gazas hamn. Även om priset skulle bli högt. Fred och hjälp var inte det viktigaste idag utan målet var röra om lite i politiska grytan och det lyckades de ju med.

Julia S sa...

Min pojkvän och hans familj lever ständigt i detta hat. Jag börjar mer och mer förstå hur vardagen ser ut. Det stoppar mig inte från att åka dit, jag ser fram emot en tid i Israel. Hoppas på en bättre framtid..