fredag 4 juni 2010

Lite privat om ordval och definitioner

Man ifrâgsätter idag ord som antisemtism, fredsaktivister etc.
Vad är egentligen en antisemit? Vem är fredsaktivist?
Jag skulle vilja tala om ett annat ord som mânga älskar, särskilt i Sverige; kulturkrock.
Vet ni hur mânga gânger jag hört det ordet, hur mânga gânger jag ombetts att berätta om kulturkrockarna mellan en tunisisk jude och en svensk?
Hundratals.
Alla problem som ett mixat par har kan förklaras med ordet kulturkrock, och det är helt okej, normalt och kanske t om lite exotiskt tjusigt för svenska radhusöron.
Jag är hemskt ledsen att göra alla besvikna, men jag vill inte tro att det finns- alls.
Âtminstone har aldrig jag krockad med en.
Världen är full av människor, med olika färger, mer eller mindre hetsiga och mer eller mindre normala.
När t ex min svärmor ringer och hysteriskt vrâlar att min man systematiskt tar mitt parti eller tjutande skriker att han älskar mig mer än henne har det naturligtvis inte ett uns kulturellt som bas. Det handlar om nâgot helt annat.
Om vett, och sans.
Bemötandet pâ en sâdan reaktion skiljer sig förmodligen lite frân vilken kultur man kommer. Jag skulle kunnat slänga mig pâ golvet och simulera andnöd som de Sicilianska hundarna, skrika ännu högre än svärmor, svälja och sedan skälla pâ min man när svärmor lagt pâ skype. ..
Eller bara konstatera att det är vansinne. Ge upp och tänka att det liksom inte spelar nâgon roll, eftersom jag i grund och botten faktiskt skiter i vad hon tycker.
Det senaste valet gör man efter âr av försök att förstâ. Kanske när hoppet om en fredlig lösning försvunnit.
Jag tror att jag befinner mig precis där de flesta Israeler gör. Orken har liksom sinat. Finns det överhuvudtaget nâgon anledning att ens försöka förklara?
Jag har bestämt mig för att luta mig tillbaka och lyssna pâ galeskapen, det är nästan sâ sjukt att det är underhâllande...

5 kommentarer:

annai sa...

Jag tror nog att det förekommer just kulturkrockar, men som med alla ord som missbrukas så har det förlorat sin verkliga mening. Att förklara eller ursäkta minsta motgång i s.k "blandäktenskap" med kulturkrock är ju löjligt. Dessutom har jag svårt att acceptera kultur, religion, barndom etc. som ursäkt för ett visst beteende. Förklaring, visst. Ursäkt, nej. För om allt kan ursäktas så finns det ju ingen anledning att utvecklas, att finna lösningar.
Och vad gäller hysteriska svärmödrar tror jag du har helt rätt inställning. Just sit back and enjoy the show! :)

Unknown sa...

Jag hàller med dig i mycket, fòr att det handlar mer om sunt fòrnuft och respekt. Saknas dessa tvà sà klart det blir konflikter och krockar. Aldrig att min mor skulle ringa mitt ex. och beskylla honom fòr att jag skulle àlska honom mer àn henne...det finns oliak kàrlek i dessa tvà relationer (man och mamma). Dàremot beter sig en siciliansk mamma helt sanslòst, ibland sà ovettigt att man misstànker incest. Jag tror att folk bara har ett behov att sàtta etikett pà saker. Jag brukar fràga mig sjàlv: varfòr har jag inte ett problem med att han gav sin tid till sin mor (vilket àr fullt normalt), men modern hade svàrt att han gav tid fòr mig (vilket fòr mig àr helt normalt)? Svara pà det, làgg en etikett om man vill...fòr mig àr det bara helt sjàlvklart. Men inte fòr alla. Och bor man i dessa kulturer fòrstàr man varfòr det àr sà.

Unknown sa...

SV: Men vad härligt det låter! Låter som jag omedvetet följer i dina spår. Visst är livet vackert, speciellt om man bor i en sådan vacker stad.

Och intressant perspektiv på det där med kulturkrock. Ska fundera lite på det du säger. Och bannemej lägga till dig på Bloglovin, för vilken intressant blogg du skriver! Men du, finns det inte en öppen fält kallat Name/URL för oss som kommenterar utan blogger/blogspot-konto?
//Ferferi i Paris
http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/

Svensk chekchouka sa...

wow ferferi är du inne pâ MIN blogg!!
Jag älskar att kika pâ Ferferis bilder frân Paris och läsa om hennes kärlek till livet och staden, det fâr mig att resa tjugo âr tillbaka i tiden...

Freedomtravel sa...

Ett annat intressant begrepp som jag ofta hör i mitt jobb är begreppet "kulturkompetens". Intressant, men lite svävande det där med vad det innefattar...?

Alla människor bär en historia av kultur, tradition, religion, släktskap... Kanske har vi behov av att generalisera och förklara? Kanske är verkligheten för komplex för att det ska vara möjligt, men hur gör man annars?

Framför allt vill man hitta konstruktiva lösningar. Men ibland krävs förståelse. Och ibland blir man bara trött, känner att det kanske inte går...? Kanske inte just idag i alla fall...