tisdag 1 juni 2010

Nu börjar det sina...

... ältandet verkar stagna.
Olika grupper som vägrar sätta sig in i den andras situation.
Folk som aldrig satt sin fot i Israel som förklarar hur vi lever och tänker. Som ser ett helt folkslag som barbarer, arabhatare och stridspittar.
Irriterande kommentarer, pundiga kommentarer.
Alla har naturligtvis rätt att uttrycka sig.
Skulle armén ha offrat livet pá de första soldaterna som hissades ned?
Nej säger vi som bor här, ja säger ni som inte bor här.
Kommer vi mycket längre än sá?
Var det nödvändigt att skjuta?
Vi som lever här litar pá vár armé, vägrar tro att de öppmat eld mot obeväpnade fredliga människor. Ni som lever där har en annan syn pá vár armé, jag förstár varför.
Jag vet var jag stár och vad jag tycker.
Att situationen är otroligt komplicerad, att det inte bara handlar om järnrör och vapen.
Att det finns mánga sätt att se saken pá, att jag säkert inte har monopol pá hela sanningen och de rätta orden.
Vad jag dock med säkerhet kan hävda är att jag inte alls känner igen vare sig mig själv, mina Israeliska medmänniskor eller samhället jag lever i, i beskrivningen som de flesta Svenska tidningar och anti Israeliska bloggare málar upp.
Och just i det ämnet tror jag faktiskt att jag har nágot att säga till om...

I morse var jag nere och handlade korv. Det var ett jäkla liv i sharken. En arabiska kvinna med huckle skällde ut sin feta kollega.
Intifadan har börjat tänkte jag och började känna mig yrslig av stress.
Snart förstod jag dock vad det handlade om.
Den feta sharktanten hade lovat sin arabiska kollega attbörja banta och den arabiska kollegan hade just tagit fetknoppen pá bar gärning med en salamibit i munnen.
Livet fortsätter.
Solen gár upp och solen gár ner, och har sedan áter brátt tillbaka till orten där hon gick upp...
Predikaren

16 kommentarer:

Unknown sa...

Dàrfòr har jag slutat fòlja medias bevakning av làget. Knappast att det "alltid" àr ens fel. Ni bor ju dàr och du har nog ingen anledning att vàlja sida (har inte sett tecken pà sànt àn ialf). Gillar din blogg fòr det! Alla har en àsikt. framfòrallt de som inte luftar sina vingar och tror pà varje ord, istàllet fòr att granska kritiskt. Gillar dina àsikter, dina starka inlàgg, vàgra "vànda-kappan-efter-vinden"...YES!

Svensk chekchouka sa...

wow johanna, vore du närmare skulle jag krama dig. Allvarligt, jag blir tárögd.
Kram

anna of sweden sa...

Jag läser dina inlägg med stort intresse. Några kloka politiska kommentarer kommer jag dock inte att skriva. Jag kan alldeles för lite om konflikten som ju är så mycket mer komplicerad än den här "fartygsincidenten".

dreamweaver sa...

Även om aktivisterna ombord hade tillgång till träpåkar och några köksknivar, så har Israel ändå inte följt Genevekonventionerna för humanitära hjälpsändningar och ALDRIG NÅGONSIN HAFT RÄTTEN ATT BORDA FARTYG UNDER ICKE ISRAELISK FLAGG PÅ INTERNATIONELLT VATTEN.
Hur sa? Egenhändigt utvidgad säkerhetszon. Icke juridiskt tillåtet enligt Genevekonventionerna och Wientraktatet! Inte ens om Ni haft rätten, så hade Ni haft rätten att utvidga från ockuperat område!
Man har nu under vapenhot tvingat aktivisterna till Israel, slängt dom i fängelse och tvingar dom att skriva på dokument att dom olagligt befinner sig i landet. Vilken fantastisk rättstat.

Svensk chekchouka sa...

Anna; det gör inte jag heller höll jag pâ att säga, jag skriver bara vad jag tycker...

dreamweaver;
Du gör helt rätt i att skriva "ni" jag var en av soldaterna som öppnade eld.Jag var ocksâ med och "kastade dessa krakar i fängelsehâlan i BerSheva.
Läs mitt inlägg igen. Det är skrivet utan stora bokstäver och utropstecken, jag känner inget behov att vare sig skrika eller försvara, men jag bevarar mig rätten att tycka annorlunda än dig.
Är det sâ konstigt? Jag lever här och ser förmodligen pâ situationen pâ ett helt annat sätt än vad du gör.De flesta Israeler litar pâ sin armés omdöme även om de ibland ställer dem mot väggen och kräver förklaringar.
Vad gäller det juridiska, internationellt vatten, försvarszoner etc finns det säkert människor som är oändligt mycket bättre insatta i ämnet än bâde du och jag som kommer att tranchera.
"Vi" lever förövrigt inte bara i en rättstat utan en demokratisk sâdan.

emma sa...

Du fyller en viktigt funktion med din blogg. Ju fler som berättar sin version ju lite närmare kommer vi förståelse för allas intressen. Tror jag.

Jag brukar läsa din blogg sedan en tid tillbaka men har nog aldrig kommenterat; vill säga - även bortom denna händelse, såklart - att jag läser med stort intresse! Israel är en intressant plats och även om vi som läser inte alltid skulle hålla med eller förstå är jag övertygad om att det enbart är positivt att ta del av din version (av livet i allmänhet :) Bidrar till en bättre värld. Faktiskt. Så tycker jag.

Svensk chekchouka sa...

emma,
Tack. Jag har haft enormt mânga besök de senaste dagarna och gläds ât att det faktiskt finns människor som intresserar sig fÖr "den andra sidan" ocksâ.

Freedomtravel sa...

Väldigt svårt att veta hur man ska förhålla sig till nyheter. Alla historier kan berättas på 1000 sätt, beroende på vems perspektiv man har, vilka förkumskaper man har, vilken politisk inställning man har osv... I det här fallet nås vi bara av en bild i media, och det är bilden av Israel som en skurkstat. För att det är "sant"? För att rapporteringen är snedvriden? De enda kunskaper man har som svensk baseras ju på mediabevakning... hur ska man nånsin veta vad man ska tro på...??

Jojo sa...

Jag lånade den där versen...
Utmärkt i dessa dagar!
Kram

Svensk chekchouka sa...

freedomtravel;
jag förstár vad du menar. Om jag skulle klistra in alla bilder jag fátt via nätet pá markander, affärer och annat frán Gaza som fullkomligt svämmar över av mat, godis och frukt betyder det att det är helt okej att leva i Gaza eller att bilderna är tagna innan blockaden? Vi manipuleras dagligen av bilder i media. Folk tar ställning efter vad som skrivs men framför allt efter vad de ser. Den ensidiga biten vad gäller bilder skapar vi själva. När te x du ser bilder frán den Israeliska armen är det mycket möjligt att du ser nágot helt annat än vad jag ser. Jag tror att det är i varje inblandad parts skyldighet att lungt och sansat försöka sätta sig in i den andres situation. Hur skulle jag reagera om jag var född i Gaza? Om jag levde i Sderot (jag förklarar varför just Sderot: där tusentals missiler fallit de senaste áren, alla frán Gaza) Om jag varit soldat, om jag varit fredsaktivist pá báten, om jag var Israel, om jag var svensk som endast läser Aftonbladet. Även om jag inte háller med kan jag förstá varför den ena eller den andra tycker si eller sá och det är faktiskt en början.

Svensk chekchouka sa...

Jojo. Läs hela Predikaren, den är underbar!

Alaska sa...

Nu kan man inte längre sätta på radion utan att blodtrycket skjuter i taket. "Det var fruktansvärt!" säger den svenska läkaren Viktoria Strand. "Vi knuffades till olika stationer, vi blev kroppsvisiterade." OCH?! Vad trodde hon skulle hända när hon lierar sig men en sån våldsbenägen grupp "fredsaktivister"! Patetiskt. Ett stort tack för att du skriver så klokt om Israel i alla väder.

Svensk chekchouka sa...

Johanna.
Vi kroppsvisiteras dagligen mer eller mindre när vi gár och handlar tex. Risken för självmordsbombare är stor och för vár säkerhet gár vi ibland igenom flera checkpoints innan vi kommer in i köpcentras.
Jag kan inte säga att det är en traumatisk upplevelse, det "qr en del av vár vardag.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Beträffande ditt svar till 'dreamweaver', är det faktiskt så att du i ditt inlägg i måndags skriver 'vi' och 'mitt' land. Jag håller klart med om att användning av stora bokstäver i ett mail är onödigt , men så även din ironi som i detta tillfälle kan uppfattas aningen nedlåtande. Men det är ju din blogg och du skriver ju vad du vill.

Svensk chekchouka sa...

sally;
den är nedlâtande helt klart. Jag har vid flera tillfällen sagt hur trÖtt jag är pâ allt gapande. Att svara skrik och hysteri med ironi är nâgot jag ofta gör.Det är stÖrande, jag vet, särskilt fÖr den som gapar.
Att använda ordet "Vi" när man talar om en stor grupp människor tycker jag känns okej. " Vi " kvinnor, "Vi" israeler. Jag har aldrig nämnt nâgot om nâgot vidgande av säkerhetszonen och tycker helt klart att ordet "NI" är störande, självklart är inte detta ett kollektivt beslut av oss Israeler. Bloggvärlden frossar nu i Israelhat, jag är fÖrmodligen mer än Överkänslig just nu... Hade mailet varit skrivit lite mer sansat hade jag förmodligen inte ens reagerat pâ det.